Ofte Stilte spørsmål i Hamrelien borettslag.

Styret får en rekke henvendelser både fra nye beboere og fra beboere som har bodd i borettslaget lenge.

Noen har bodd her lenge, og har hatt anledning til å bli kjent med Hamrelien, andre er nettopp flyttet inn – uansett kan det være greit å vite litt om det å bo i Hamrelien borettslag.
Nedenfor har vi laget en oversikt over spørsmålene som stilles oftest, utover disse spørsmålene inneholder hjemmesiden til borettslaget www.hamrelien.no mye informasjon om borettslaget, vedtekter, orienteringer og annet.

 

Oppussing

1. Vi vil legge heller eller terrasse i hagen, må vi søke om dette til styret?
Dersom det skal legges terrasse på uteplassen som er der i dag, er det ikke nødvendig å søke om å legge terrasse. Dette regnes som vanlig vedlikehold. Det samme gjelder hvis gjerde skal skiftes ut eller repareres. Tilgang til rør og ledninger som ligger i bakken utenfor huset må ivaretas.

2. Vi skal skifte kledning på boligen, er det mulig å få dette dekket av borettslaget?
Skifte av kledning er en del av beboers vedlikeholdsansvar og må dekkes av den enkelte beboer.
Kledning på boligen skal være stående, foruten enkelte felter under vindu og under terrasse, ved skifte av kledning skal ny kledning ha samme retning om den gamle kledningen.
Det er mulig å benytte medlems fordeler til 
Vestbo for rabatt på materialer. Ved bruk av firma for å skifte kledning bør det sjekkes med flere leverandører for å sikre god kvalitet og god pris på arbeidet.

3. Er det spesielle farger på boligene?
Alle boligene har egne farger, fargevalget er bestemt av generalforsamlingen og gjelder for bolig, terrasser og boder.

Fargene som er brukt i borettslaget er (Flügger):

Fjordblå Tjærebrun Bygderød Bargrønn
Kode 4060 Kode 4050 Kode 6041 Kode 4061
Base 4 Base U6 Base-U6 Base 4
WW-46 VO-46 PP-598 YY-E 0,88
VV-20 BB-60 BB-39 WT-12,724
BB-116 BS-84 BS-26 GR-98,552
BS-26 RD-X 28,972

 

4. Vi ønsker å sette inn peis i stuen, kan vi gjøre det?
Det er mulig å sette inn peis i stuen, arbeidet med å lage hull i taket må gjøres av autoriserte firma for å hindre fremtidige lekkasjer. Brannvesenet skal varsles når pipe er på plass for feiing.

5. Vi ønsker å skifte vindu i boligen, kan borettslaget hjelpe med det?
Vindu er en del av den enkelte sin vedlikeholdsplikt og må skiftes selv. Vi anbefaler at det hentes inn priser fra forskjellige leverandører for å sikre god kvalitet og god pris. Vinduskarmene skal være brune.

6. Vi skal skifte ut kjøkken, er det regler som vi må passe på før vi starter?
Skifte av kjøkken inngår som del av ordinært vedlikehold i boligen. Det er viktig å bruke autoriserte firma til rør- og elektrikerarbeid. Det kan ikke lages nye luftekanaler ut av huset uten å orientere styret først.

7. Vi ønsker å sette inn nytt vindu i boden/rommet i første etasjer, kan vi gjøre det?
Mange ønsker å benytte bod ved utgangsdør som soverom, det er mulig å sette inn vindu i dette rommet.
Vindu skal da flukte med vindu på soverom i andre etasje, og vindu på soverom på andre siden av utgangsdør. Det skal benyttes vindu av samme størrelse som andre vindu i huset. 

8. Vi ønsker å grave ut kjeller for å lage bod, kan vi gjøre det?
Enkelte av boligene har hulrom under 1 etasje. Dette er ikke boligrom, men kan benyttes som bod dersom det er ønskelig. Utbygging av kjeller må gjøres på eget ansvar, og det må tas hensyn til rør og kabelgater som finnes under boligen.

9. Vi vil endre fasong på vindu til en annen type, er det begrensninger på hva vi kan gjøre?
Vindu som settes inn i huset skal være av samme størrelse som de originale vindu. Dersom det er ønske om å sette inn en annen type vindu skal det søkes til styret. Søknaden skal inneholde tegning med mål.

10. Hva inngår egentlig i beboeres vedlikeholdsplikt?
Vedtektene beskriver beboers og borettslagets vedlikeholdsansvar. Dette innebærer vedlikehold av vinduer, dører, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vask, apparater og innvendige flater.
Videre vedlikehold av kledning og nedløp på eget hus, samt male/beise hus og garasje. Videre skal andelseier rense eventuelle sluk på verandaer, balkonger o l. og holde boligen fri for insekter og skadedyr, samt utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og uvær. Utfyllende liste kan finnes i vedtekten på hjemmesiden.

Vedlikeholdsplikten omfatter også vedlikehold av hage og terrasse, klipping av hekker og busker samt felling eller beskjæring av trær som er for store.

Ved arbeid som medfører at det må bruke tak til naboen, må en passe på at sluk til nedløp ikke ødelegges.

 

Våtrom

11. Kan vi bruke stoppekranen i hagen?
Alle boliger har stoppekran i hagen. Røret ligger de fleste steder 2-3 meter under bakken, og er i dårlig forfatning. Stoppekranen i hagen må ikke brukes.
Skal vannet stenges må stoppekran i boligen benyttes. Dersom det er behov for å stenge vannet inn til boligen  må stoppekran i veien benyttes.

12. Vi vil skifte ut rørene til våtrom, hvordan bør vi gå frem?
Originale vannrør ligger i betonggulv og i vegger. Dersom det skal pusses opp anbefaler vi at det skiftes til rør-i-rør til våtrom og kjøkken. Det er mulig å søke borettslaget om støtte til skifte av originale sluker i våtrom i boligen. Det bør brukes autoriserte firma til oppussing av våtrom.

 

Bod og terrasse

13. Vi ønsker å bygge bod bak/foran huset, hvordan går vi frem?
Det er generalforsamlingen som har satt regler for størrelse og utseende til boder og tilbygg. Alle beboere må følge begrensningene, eller søke om en
annen type bod/tilbygg på generalforsamlingen. På hjemmesiden er det tegning av godkjente boder og inngangsparti som kan bygges. Dersom det er
ønskelig med andre typer tilbygg må det søkes til styret. Søknaden skal inneholde tegning med alle mål, og signatur fra naboer som har direkte innsyn på tilbygg.
Styret har egne prosedyrer for å følge opp byggeprosessen med befaring før, under og etter. Vi ønsker at de som ønsker å bygge tar kontakt for avklaring før søknaden sendes.

14. Vi ønsker å skifte ut altandør med skyvedør, kan vi gjøre det?
Alle boliger som har altan har satt inn altandør, de boligene som ikke har brannvegg ned mot nabo kan skifte ut altandør i annen størrelse, dette må avklares med styret før ny dør settes inn. Ny terrassedør til baksiden av huset skal ha samme utseende og farge som den originale døren.

15. Vi ønsker å bygge ny terrasse bak/foran boligen, kan vi gjøre det?
Terrasse som må bygges oppe eller nede i forhold til hagen må søkes til styret. Dette gjelder både terrasser på fremsiden og på siden av boligen. Det
må avklares med styret om grenseoppgang mot naboer og størrelse og høyde på terrassen. Tilgang til rør og ledninger som ligger i bakken utenfor huset må ivaretas. Styret har egne prosedyrer for å følge opp byggeprosessen.

16. Vi ønsker å sette inn varmepumpe i boligen.
Det er mulig å sette inn varmepumpe i boligen, vi anbefaler at pumpen bygges inn i kasse for å forlenge levetiden og minske støy fra viften mot naboer. Det er ikke nødvendig å søke styret om varmepumpe.

 

Skader/lekkasjer

17. Vi har sett at det er lekkasje i boligen, hvem kontakter vi?
Skader meldes så snart som mulig til styret enten pr telefon eller mail. Styret tar kontakt med firma for befaring og avklaring av ansvarsforholdet mellom
borettslaget og beboer. Ved skader som må stoppes umiddelbart utenfor arbeidstid der det ikke er mulig å få kontakt med styremedlemmer,  benyttes kontaktlisten for rask hjelp.

18. Boligene er bygget av tre, hva er reglene for nyttårsraketter?
Husordensreglene som finnes på hjemmesiden regulerer bruk av fyrverkeri. Grunnet brannfare er det totalforbud mot oppsending og bruk av fyrverkeri fra terrasser og vei ved boligene. Følgende områder kan brukes for oppsending og bruk av fyrverkeri:
Parkeringsplass ved søppelcontainere i Sikthaugen Terrasse.
Lekeplass ved fotballbinge nedenfor 
Sikthaugen Terrasse og i veien ved Dag Hammarskjølds vei.

19. Vi mistenker at det er mus/rotter/maur/skjeggkre eller andre skadedyr i boligen.
Borettslaget har avtale med Anticimex, disse kan kontaktes direkte for å få hjelp til å håndtere skadedyr i boligen.
For å hindre rotter bør det ikke legges ut fuglemat som er tilgjengelig for rotter, det bør ryddes opp rundt boligen og legges museband når det skiftes kledning.
Dersom det oppdages skjeggkre i boligen , kontaktes styret slik at boligen kan sjekkes og behandles dersom det er nødvendig.
Se mer på http://hamrelien.no/skadedyr-i-borettslaget/.

 

Parkering

20. Vi ønsker å kjøpe en garasje, er det mulig?
Garasjene eies av beboere, og disponeres ikke av borettslaget. Strøm og vedlikehold av garasjene hentes fra garasjeleien. For å kjøpe garasje må det
være noen som er villig til å selge garasjen sin. Borettslaget skal sørge for at alle beboere har minst èn parkeringsenhet som følger boligen, enten garasje eller parkeringsplass. Hver boenhet kan kun eie en garasjeplass, det er kun boende som kan eie eller leie garasjeplass i borettslaget.

21. Vi vurderer / har kjøpt el-bil, kan vi lade denne i borettslaget?
Borettslaget har 4 frittstående elbil-ladestolper i øvre del av borettslaget, og 3 i nedre. De som har garasje kan få montert ladeenhet fra ZapCharger PRO i garasjen via styret. Vil du lade bilen kontakter du styret.

22. Vi har flere biler enn parkeringsplasser, hvor skal vi parkere bilene?
Garasjene disponeres av beboere og kan ikke omdisponeres av borettslaget. Borettslaget disponerer parkeringsplassene, og prøver å tilrettelegge for at alle har plass så nært som mulig til boligen der det er mulig. Det medfører at enkelte må flytte parkeringsplass når det flytter inn nye beboere.
Flere vil parkere så nært boligen som mulig, og benytter ikke egen parkeringsplass. Dette medfører mange biler i gaten, forverrer parkeringssituasjonen
og gjør tilkomst til garasjer vanskelig.
Styret prøver å 
gi alle et tilfredsstillende parkeringstilbud.

 

Annet

23. Finnes det sykkelbod i borettslaget?
Det er 4 garasjer som er satt av til sykkelbod, nøkkel til disse kan fås ved å kontakte styret.

24. Vi ønsker å sette opp trampoline i hagen, hvordan går vi frem?
Det er mulig å ha trampoline i hagen der det er plass. Det er viktig å ta hensyn til naboer, da støynivået erfaringsmessig øker rundt boligen. Husordensreglene beskriver dette slik. Bruk boligen slik at andre ikke sjeneres. Uro i boligen og boområdet skal unngås fra kl. 23.00-06.00.
Musikkøvelser, banking og borring kan bare skje i tidsrommet kl. 08.00-20.00 på hverdager. Det er i alles interesse ikke å sjenere de øvrige beboere.

25. Jeg ønsker å jobbe dugnad, hvor kan jeg ta kontakt?
Borettslaget har flere fellesområder og lekeplasser, samt mange felles murer og gjerder. Det er ønskelig med voksne som vil jobbe dugnad. Borettslaget har en rekke verktøy og maskiner som kan benyttes til dugnadsarbeid. Ta kontakt med styret for avklaring og tilgang til utstyr. Dugnad utbetales 3 ganger i året.

26. Hva dekker forsikringen til borettslaget?
Borettslagets eiendomsmasse er forsikret for kr 322.785.000. Borettslagets egenandel ved skade er kr 10.000 pr skadetilfelle, ved skader forårsaket av beboer, må egenandel må dekkes av beboer.
Forsikringen dekker brann og vannskader (ikke fra tak) og skader på boligen som ikke er beboers ansvar. Forsikringen dekker ikke innbo. Det er mulig
å forsikre terrasser og boder/tilbygg til boligen.
Ved spørsmål om forsikring kontaktes styret som kontakter Vestbo sin takstmann/forsikringskonsulent.

27. Er det tillatt med framleie i borettslaget?
Med styrets godkjenning kan andelseierne leie ut hele boligen, dersom andelseieren selv eller andelseierens ektefelle eller, i rett opp- eller nedstigende linje, eller fosterbarn av andelseieren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Andelseierne kan i slike tilfeller leie ut hele boligen for opp til tre år.
Videre kan bolig leies ut dersom andelseieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner.
Andelseier som selv bor i 
boligen kan overlate bruken av hele eller deler av boligen til andre på døgn eller ukebasis opptil 30 dager i løpet av året (Airbnb).

Styret ønsker til enhver tid å vite hvem som bor i boligene.

28. Vi ønsker å skaffe oss husdyr, er det tillatt?
Det er tillatt med husdyr i borettslaget. Hund og katt er det ikke nødvendig å søke om for å ha. Vi oppfordrer hunde- og katteeiere til å vise hensyn
vedrørende støy og avfall. Katteeiere bør høre med naboer dersom katten gjør fra seg i naboens hage.

29. Er det ordnet med oppgangsansvar med tanke på kosting og rydding?
Borettslaget har ikke utpekt tillitsvalgte i oppgangene for organisering av kosting og rydding rundt boligen.
Den enkelte bolig har ansvar for å koste egen avsats og trapp opp eller ned til neste avsats. Nederste eller øverste bolig har ansvar for kosting av fortau rundt trappen. Vi oppfordrer at dette organiseres internt i oppgangen, og at yngre beboere tar ansvar der det er eldre beboere. Det samme gjelder for snømåking. Det kan hentes ut skjema for fordeling av fellesplikter på hjemmesiden dersom det er ønskelig å benytte dette. 

30. Er det vakthold i borettslaget?
Borettslaget er for tiden knyttet opp mot Securitas som rykker ut ved behov, de har vakt som kan kontaktes hele døgnet dersom en føler seg utrygg, som uønsket ferdsel eller opphold i boområdet, eller ved husbråk.

31. Hvordan fungerer avfallshåndtering i borettslaget?
Det er satt ut container til plast- papir, restavfall og matavfall i øvre og nedre del av borettslaget. Containere tømmes regelmessig, søppel som settes utenfor container tiltrekker seg skadedyr og må unngås. Dersom avfall som skal kastes ikke passer inn i containerne må avfallet leveres andre steder, som BIR sine gjenvinningsstasjoner.
Papirposer til matavfall kan hentes kostnadsfritt på de fleste dagligvarebutikker.
Dersom papircontainer er full, bør papiravfall kastes i restavfallet.

32. Vi opplever problem med internettsignaler til internett og/eller til TV, hvem skal vi kontakte?
Internettsignaler og TV er levert av Telenor, dersom en opplever problemer med signaler, hastighet eller kvalitet på internett og TV må Telenor kontaktes på tlf 09000. Det er kun etter at feilen er registrert hos Telenor styret kan ta kontakt for å utbedre problemet dersom Telenor ikke klarer å løse dette over telefonen.
Borettslaget har alltid på nett garanti med Telenor, der internettsignal kan måles i boligen dersom en tar kontakt med Telenor sitt kundesenter.

33. Hva er egentlig styret sin oppgave, hvor kan en melde sin interesse?
Styret skal lede borettslaget i samsvar med lov, vedtekter og generalforsamlingens vedtak, og skal sikre forsvarlig drift av borettslaget sine interesser,
eiendeler og eiendom. Styret kan ta alle avgjørelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer.
Deltakelse i styrearbeid er interessant og gir erfaring i styrearbeid tilsvarende aksjeselskap, samt gir mulighet for å påvirke eget bomiljø.

Har du interesse for å være med i styret, og velges på generalforsamlingen, tar du kontakt med valgkomite eller med styret.

Kontaktinformasjon til styret
Ta helst kontakt via www.hamrelien.no eller e-post kontakt@hamrelien.no.

Tom B Hansen Styreleder ST 116 tlf 473 68 408
Tore Magnussen Styremedlem ST 105 tlf 932 14 856
Ronnie Jakobsen Styremedlem ST 83 til 934 83 763
Gunvor Roti Dal Styremedlem DH 54 tlf 916 39 219
Janne Hamre Styremedlem ST 23 tlf 988 94 485
Stein-Rune Alvheim Varamedlem DH 74 tlf 906 30 793
Chris Andre Røssland Varamedlem ST 25 tlf 915 12 085
Tore G Kleppe Varamedlem ST 110 tlf 995 60 982
Valgkomitè 2022-2023
Nina Sande Magnussen (ST 105),
Trond Kvarven (ST 82)

Andre viktige telefonnummer:
NB: Alle skader må meldes til styret

Anticimex tlf 41 41 41 28
Bergen Brannvesen tlf 55 56 57 79
Telenor (kabel-TV og internett) tlf 91 50 90 00
Vestbo drift tlf 55 30 18 10
Rørlegger Tommy Johannessen tlf 930 83 395
IF skadeforsikring tlf 02400
Securitas tlf 02452
Service Elektrikeren tlf 55 21 05 70
Teknisk Industrivern (brannslukker) tlf 908 18 290